fredag den 17. august 2012

Påskeøen i Vrold

Halløj,

Der er dømt ren stenalder her i vrold for tiden. Som nogen måske kan fornemme, har jeg stadig ferie, og ungerne er startet i skole, så det giver lidt tid til forskellige projekter. Men inden jeg springer ud i stenhugger delen, er der lige lidt blåregn opdatering.

Vores blåregn på den gamle pergola, er på vej med det andet hold blomster i år, og det ser ud til at der er rigtig mange på vej.  Det er altså en plante som sparker r.. når den først er kommet igang.
Hele væggen er tæt tilvokset, og den er godt på vej ind over taget i pergolaen, så der er dejlig skygge når jeg ligger og tænker dybe, kreative eller fornuftige (det sker faktisk, men der kan være langt  i mellem) tanker i hængekøjen
Nå men som antydet, så er der også sket noget på stenhugger fronten. Efter at have starte lidt i det små mht. sten størrelserne, var det på tide at rykke op i næste kategori. Jeg gik og rodede lidt ud i sten bunken (som enhver villa ejer naturligvis har liggende :-) Pludselig var det som om, at tiden ikke bare stod stille, men nærmest gik baglæns, alt blev stille, et kraftigt hvidt lys strålede ned på stenen. En dyb stemme sagde "Jeg er stenen Dum-Dum" Ok måske lidt overdrevet. Men jeg fandt en sten, som jeg straks viste skulle være mit næste projekt. Nu vil det så være oplagt, med et billed af den pågældende sten inden jeg kastede mig over den, men det glippede i farten.


 Men jeg kastede mig simpelthen ud i en figur ala dem fra Påskeøen. Her ses ansigtet efter den sidste grov slibing. Det snyder temmelig meget med farverne, da sten er er våd










Jeg viste fra starten at det skulle være en stok hammeret overflade (grov struktur), med kun en lille smule højglans polering. Ved at vælge den grove overflade, er der et flot farve skifte om stenen er våd eller tør. Kun toppen er poleret.
Den eneste som ikke er helt optimalt er hans øjne, men der finder jeg lige på noget. Jeg skal også lige have lavet bagsiden færdig, og så ryger han ud i haven og holder øje med tingenes tilstand.

 Næste stenhugger projekt bliver nok en af de store granit blokke. Det er nogen små frække banditter på cirka 350kg per styk. Min kone mente i øvrigt, at hvis det alligevel er for stor en opgave, så kan jeg bare hakke dem om til granit skærver, NOT.

Håber at alle nyder det gode vejr.

mvh
Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar