lørdag den 10. marts 2012

På pladserne, parat, Start

Og så er det ellers dømt forår! I går blev jeg overmandet at trangen til en fridag, en af de berømte "solen-skinner-og-det-blæser-jeg-skal-holder-fri-idag fridage" Det med blæsten skyldes at jeg også kite surfer en del, men det er helt anden historie. Nå efter at ungerne var sent afsted i skole og børnehave nærmest fløj jeg ud i haven (må have lignet Karlson på taget når han kommer flyvende). Der skulle følges op på et projekt som faktisk startede for 2år siden. En skråning tilplantet med slåen buske. Jeg kan sagtens følge hvorledes prinsen må have følt, da han skulle op til slottet hvor tornrose lå og fes den af. Men ud over de her forbandet slåen buske, så var det hele også ved at blive sat til i brændnælder. Godt nok har jeg i andre sammenhænge argumenteret for, at brændnælder er økologiske doping for cykelrytter (en ordentlig håndfuld frisk blade ned i cykelbuskerne, og blodet omløbet stiger 200%) Men at have skidtet lige op til, og faktisk på vej ind i min have, der sætter jeg nu grænsen.

Så en sommerdag, da brændnællerne var blevet rigtig store, og slåenbuske var fuldstændig umulige at komme igennem, gik jeg til angreb. Det blev en kort kamp, før end jeg med blodet sprøjterne ud fra både arme og ben, og en svidende fornemmelse over hele kroppen, måtte give op. Jeg lagde mig herefter på lur et par måneder til det var blevet vinter, og det var blevet lidt nemmere at snige sig ind på fjenden. I første omgang ville jeg angribe brændnælderne manuelt. Et hurtig angreb på deres rødder, skulle sætte dem ud af spil. Men det viste sig nu hurtigt at der var brændnælde rødder overalt, og i minimum 3meters dybde. Så selv om jeg normalt ikke anvender sprøjtegift, var der ingen anden mulighed end at vente på foråret og nogen nye friske brændnælde skud, og så give dem en gang gift.

Slåenbuske blev skåret rimlig hårdt ned (jeg anede ikke om de kunne tåle det). Det viste sig, at de faktisk var ret pjattede med sådan en klipning (buskenes svar på en tur til gun-britt zeller:-) Så igen den her vinter har jeg været ude og skærer i dem, den her gang endnu kraftigere, og de er stadig helt pjattet med det. Nu er der ryddet op på skråningen, hvor jeg bare vil så en gang græs, og så ellers lave en art formklippet slåen buske halløj. Fandt lige et gammelt billede af selv samme skråning taget lige da byggeriet var gået igang.


Det var slet ikke menningen at den her "kampen på skråningen" historie skulle have fyldt så meget. Jeg ville faktisk fortælle om det nye v(r)oldgravsprojekt, men det bliver så først en anden dag. Håber at alle nyder det gode vejr, og er godt på vej ud i haverne

4 kommentarer:

  1. Så må vi jo vente spændt på næste indlæg.

    Ja de brændenælder er noget skrammel, har også et par problem-områder i haven.

    God søndag.

    SvarSlet
  2. Hej Hanne,

    Hvis du vil bruge gift, så vil jeg anbefale plænerens typen (f.eks. trim) fremfor roundup typerne, det er i hvert fald min erfaring mht. brændnælder.

    SvarSlet
  3. Du er godt nok en modig mand: Frivilligt at plante slåen på sin grund. Det turde jeg ikke. Med de rodskud de sætter, er den meget agressiv i en have.
    Dækker man brændenælde-befængt jord til med flis, er de meget nemmere at rykke op, da de sætter rødderne højere op (ligesom skvalderkål).
    Held og lykke.
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Hej Anne Marie,
    Desværre er det ikke mig der har valgt at plante slåen. De står på en skråning der støder op til vores grund, og var allerede valgt og plantet da vi købte grunden. Stod det til mig, skulle de fjernes hurtigst muligt.
    mvh
    Lars

    SvarSlet