lørdag den 3. marts 2012

Så er sæsonen startet....


Det synes i hvert fald den eller de muldvarper som har udvalgt vores have som byggeplads. Efter en mindre vinterferie mens det var frostvejr (de ved sgu godt at vinterbyggeri kan være besværligt), så er de tilbage på byggepladsen. Men det må jo betyder at der er masser af regnorm i jorden, og så kan det ikke være helt skidt. Samtidig er det vel egentlig en form for luftning af plænen i dybden :-)


Jeg syntes vejret var så godt idag, at jeg lige ville tage et par billeder. Men det kan godt være at solen skinner, og jeg tænker på, at pigerne snart skal finde sommerkjolerne frem. Men der er nu stadig store del af haven som stadig er lidt vintergrå. Men hvis man lige kikker efter, så er en del løgplanterne på vej gennem jorden. Stenurterne lyser allerede og skyder med fuld drøn.

Men fra i morgen er det ikke kun muldvarperne som er igang. Efter at have leget malermester klat det sidste stykke tid, er det på tide at komme igang udenfor. Naboerne trænger også til at bliver vækket af deres vinterhi. Og hvad er bedre at vågne til, end lyden af top motiveret pladevibrator, som der springer afsted ligsom når køerne skal på græs. Jeg har et område bag huset, som jeg bruger til beton støbning og brændeskur. Desværre er rengøring ikke en af mine største interesser, så belægningen ser ikke så godt ud mere. Samtidig har jeg noget forsøgs halløj, som jeg bare gerne vil i gang med, så imorgen går det løs med at ligge det om. Men et billed af belægning som den ser ud nu, var alligevel for grim, så jeg snuppede i stedet et billed af brændskuret (det er de gamle stenkasser, som nu er blevet gavle).

I lang tid levede vi af kærlighedens frugter (bla. bla. og jeg skal vist snart til at skrive plader romantiske kærlighedsromaner om doktor ditlev og den unge sygeplejske, som altid skal tage diktat efter arbejdstid) Men der manglede noget (vi havde dog undervejs suppleret med et æble og pæretræ), og jeg havde fået en god ide. Nemlig jordbær i højbede. Så igen måtte en del af græsplænen finde sig at blive gravet op (måske jeg skulle have hyret et sjak muldvarper:-)Egentlig var det ideen om at støbe højbede som startede projektet, resten fulgte med hen ad vejen.

Nu er haven som sagt stadig lidt vintergrå, men det som man kan se under træerne, er faktisk formklippet timian (jeg er pjattet med formklip) Håbet er at de små buksbom stiklinger med tiden skal blive til store formklip af forskellig facon.

Om et par måneder er det her en massiv grøn væg, forhåbentlig med en masse blå blomster

2 kommentarer:

  1. De støbte højbede, hvordan laver du dem? Hvad bruger du til forskalling eller er det beton-elementer?
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Forskallingen / formen er lavet af støbekrydsfiner. De er støbt ud i et. Men jeg tror også at man kan lave dem som enkelt elementer, som bagefter samler til en kasse

    SvarSlet